Selasa, 11 November 2014



Wala' seekor anjing

Hachiko adalah seekor anjing yang dipelihara oleh seorang profesor bernama Hidesaburo Ueno. Profesor ini biasanya menaiki kereta ke stesyen Shibuya setiap pukul 7 pagi dan pulang jam 5 petang.

Hachiko selalu menghantar prof pagi-pagi dan menjemputnya pulang jam 5 di depan stesyen tersebut.

Kebiasaan ini berterusan selama 3 tahun hingga pada pada suatu hari sang profesor meninggal sewaktu mengajar. Hachiko yang tidak mengerti yang tuannya itu sudah meninggal lalu terus menunggunya di depan stesyen itu selama 9 tahun.

Anjing itu memilih tidur di bawah kereta rusak dan makan dari belas simpati orang-orang di stesyen.Hachiko sentiasa kembali semula ke stesyen itu walaupun telah ramai kawan-kawan profesor itu membawanya pulang untuk dipelihara.

Hingga akhirnya tubuh Hachiko ditemui sudah tidak bernyawa lagi di pinggir jalanan stesyen shibuya.

ebagai penghargaan atas kesetiaannyanya sebuah patung anjing telah bina dan di depan stesyen shibuya dan diletakkan persis pada posisi di mana dia selalu menunggu tuannya setiap hari di depan stesyen itu.

Patung Hachikō di depan Stasiun Shibuya, Tokyo kini telah menjadi salah satu mercu tanda di Shibuya. Sewaktu membuat janji untuk bertemu di Shibuya, orang sering berjanji untuk bertemu di depan patung Hachikō. Hachikō anjing yang Setia Lihatlah trailernya
Hachikō anjing yang Setia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan